donderdag 29 maart 2012

hongerstaking en wilsonbekwaamheid



citaat:

Directeur-generaal Freddy Roosemont kwam met enkele artsen van DVZ een brief aan de hongerstakers afgeven, met de vraag of ze die willen tekenen.
Er staat slechts één zinnetje in, in het Frans. Letterlijk luidt die zin: 'Ik ondergetekende, verklaar dat ik niet wil worden gevoed, goedschiks of kwaadschiks, op een kunstmatige en medische manier, tot de dood erop volgt'.

commentaar:
Nou deze directeur generaal had zich wel eens beter op de tekst mogen concentreren, want die rammelt tegen de logica in. Hij bedoelt dit te zeggen:
Ik, ondergetekende, die vrijwillig in hongerstaking ben gegaan, verklaar bij deze dat ik, indien ik als gevolg daarvan wilsonbekwaam wordt, niet kunstmatig gevoed wil worden, zelfs niet als ik aan de gevolgen van de hongerstaking dreig te overlijden.

Overigens vind ik de redactie van de brief nogal cru. Het ware beter geweest als de hongerstaker(s) in de brief de keuze voorgelegd zou zijn om ja dan nee te zeggen tegen 
het ontvangen van kunstmatige voeding bij wilsonbekwaamheid als de dood dreigt in te treden. Immers een hongerstaking kan ten allen tijde afgebroken worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten