vrijdag 13 april 2012

Ipad of schoolboek?

Wat heb je liever:  kilo's schoolboeken om dagelijks mee te zeulen of een lichtvoetige i-pad?
Wat wil je: modernisering van het onderwijs nu of later?  Die boeken staan er zo op hoor, dat hoeft geen eeuwen te duren!

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=J13OLD7D‘Weg met schoolboeken, iPad kost even veel. 

Dat zegt de CEO van een Technologiebedrijf waar ze het nijpend tekort aan IT-geschoolde jonge werkzoekenden moeten constateren. En dat terwijl de belangstelling voor deze branche juist nog afneemt. Ik ben sowieso geneigd haar gelijk te geven. Uitstekend dat zij zo met deze kritiek op het onderwijsstelsel voor de dag komt. Ik ben met haar van mening dat er alles aan gedaan moet worden om ook en met name in het onderwijs de "quantumsprong" naar de toekomst moeten maken, door de studenten met alle middelen te stimuleren voor een keuze in de IT. Doen we dat niet dan gaan in de naaste toekomst of de bedrijven naar het buitenland, of we krijgen hier in het buitenland geschoold hoger opgeleiden aan het roer.


Vanmorgen zag ik op het nieuws indirect een bevestiging van deze stellling. Daar werd met veel overtuiging gezegd door een al wat oudere docent dat bijvoorbeeld het cartografie-onderwijs daar nog lang niet aan toe is, omdat de nodige electronische leermiddelen ontbreken, en  nog ontwikkeld moeten worden. Je bent er nog niet met het aanschaffen van een stel tablets, werd gezegd. Zo ergens tegen 2020 zou deze modernisering wellicht gerealiseerd kunnen zijn, klonk het.

Maar lieve hemel is dat serieus bedoeld? Is dat de geestkracht waarmee we de toekomst in moeten gaan? Wat een fantasieloze uitgebluste mentaliteit. Het deed me onmiddellijk denken aan zekere KunstAcademie waar de docenten geen belangstelling hebben voor de computer, en dat internet, terwijl juist op het gebied van  de beeldende vormgeving deze tegenwoordig doodgewoon onmisbaar zijn.

Ik zou nog een stapje verder willen gaan. Ik besef dat de oudere leerkrachten moeite hebben met de omschakeling naar het IT-tijdperk, en ik heb daar ook wel begrip voor. Ik zou daarom zeggen, schakel de leerlingen zelf in bij het ontwikkelen van nieuw computergestuurd lesmateriaal. Die zullen ten volle gebruik maken van foto's, video's en van sites als bijv. YouTube. Zij zullen bij wijze van onderwijsopdrachten zelf het lesmateriaal bij elkaar zoeken en ontwikkelen en wel in een tempo waar de leerkrachten versteld van zullen staan.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten