ZATERDAG 16 OKTOBER 2010
Wijze woorden van een
moedige bisschop?
De Belgische aartsbisschop André-Joseph Léonard vindt de vraag van journalisten of het seksueel kindermisbruik van geestelijken verband houdt met het celibaat “stupide”. Dat zegt hij in het vandaag gepresenteerde boek Mgr. Léonard, een reeks gesprekken van de aartsbisschop met de journalisten Dominique Minten en Louis Mathoux.
Pedofilie is volgens Léonard een ernstige perversie van de seksuele geaardheid. Zij komt in alle kringen voor en de meeste gevallen zelfs binnen de familiekring, zegt de aartsbisschop. “Dit soort feiten wordt dus in grote mate gepleegd door gehuwde mensen. Men treft ze in alle beroepen aan, maar wanneer een priester zich jammer genoeg aan dergelijke feiten schuldig maakt, komen de media meteen met vragen of zijn gedrag geen verband houdt met zijn zending als priester, of met het celibaat. De vraag alleen al lijkt me zo stupide!”
Hoe het kwaad van pedofilie moet worden bestreden, weet de aartsbisschop niet. Hij meent wel dat de “hypererotische omgeving en de pornografische sfeer die men de mensen opdringt” aan het misbruik bijdragen. “Ik vind het bijzonder hypocriet dat er, zoals het hoort, hardop wordt geprotesteerd wanneer er tegen wie dan ook, maar vooral tegen de kinderen seksueel misbruik wordt gepleegd, maar dat men anderzijds geen krimp geeft wanneer de mensen via tv, film en reclame hun dagelijkse portie pornografie voorgeschoteld krijgen. Vroeg of laat moet die stortvloed aan seks een destabiliserende invloed hebben op wie psychologisch niet sterk in zijn schoenen staat of kwetsbaar is”, aldus mgr. André-Joseph Léonard.
De Belgische aartsbisschop André-Joseph Léonard vindt de vraag van journalisten of het seksueel kindermisbruik van geestelijken verband houdt met het celibaat “stupide”. Dat zegt hij in het vandaag gepresenteerde boek Mgr. Léonard, een reeks gesprekken van de aartsbisschop met de journalisten Dominique Minten en Louis Mathoux.
Pedofilie is volgens Léonard een ernstige perversie van de seksuele geaardheid. Zij komt in alle kringen voor en de meeste gevallen zelfs binnen de familiekring, zegt de aartsbisschop. “Dit soort feiten wordt dus in grote mate gepleegd door gehuwde mensen. Men treft ze in alle beroepen aan, maar wanneer een priester zich jammer genoeg aan dergelijke feiten schuldig maakt, komen de media meteen met vragen of zijn gedrag geen verband houdt met zijn zending als priester, of met het celibaat. De vraag alleen al lijkt me zo stupide!”
Hoe het kwaad van pedofilie moet worden bestreden, weet de aartsbisschop niet. Hij meent wel dat de “hypererotische omgeving en de pornografische sfeer die men de mensen opdringt” aan het misbruik bijdragen. “Ik vind het bijzonder hypocriet dat er, zoals het hoort, hardop wordt geprotesteerd wanneer er tegen wie dan ook, maar vooral tegen de kinderen seksueel misbruik wordt gepleegd, maar dat men anderzijds geen krimp geeft wanneer de mensen via tv, film en reclame hun dagelijkse portie pornografie voorgeschoteld krijgen. Vroeg of laat moet die stortvloed aan seks een destabiliserende invloed hebben op wie psychologisch niet sterk in zijn schoenen staat of kwetsbaar is”, aldus mgr. André-Joseph Léonard.
Nee Leonard, ik ben het niet met je
eens. Ik geloof niet dat die vraag stupide is, sterker nog, ik weet dat het
niet zo is. Je afwerende reactie is waarschijnlijk ingegeven door irritatie en
door je onvermogen om dat probleem meester te worden, terwijl de samenleving er
wel om vraagt, het zelfs eist. Je kunt je van de waarschijnlijkheid van een
verband daartussen niet zo maar afmaken. We hebben in deze problematiek niet
uitsluitend te maken met een samenleving vol pornografie waarbij, zoals jij het
stelt, door schunnige plaatjes, praatjes en filmpjes een hypererotische
sfeer kan ontstaan. Er is ook daarnaast nog een levende werkelijkheid, een van
vlees en bloed, een die vol zit zit met natuur-driften, die zich opdringen.
Het kan, jouw eigen betoogtrant volgend, heel goed
zo zijn, dat de priester, in de status van celibatair levende,
door zijn eigen dagelijkse portie zich opdringende lichamelijkheid, van hemzelf en van de kinderen die aan zijn
zorgen zijn toever-trouwd , in combinatie met zijn niet weg te moffelen
instinctieve sexuele drive, tenslotte stevig uit balans kan raken en zich
uiteindelijk, in het ergste geval ter bevrediging en ontlading van zijn
lustgevoelens vergrijpt aan degenen die aan zijn zorgen zijn toevertrouwd
en jammer genoeg ook aan zijn wil zijn overgeleverd: kinderen, als
misdienaar bijvoorbeeld.
Ik wil niet beweren dat dit
celibataire klimaat pedofilie veroorzaakt, maar dat er een verband is tussen
het celibataire leven met zijn emotionele frustraties en de ontwikkeling resp.
de facilitering van een aberrant sexueel libido, dat weet ik wel zeker.
Het masculiene klimaat binnen de Kerk van de mannen broeders faci-liteert
mijns inzien zelfs in hoge mate de ontwikkeling en de manifestatie van
zowel homoseksualiteit als van pedofilie. In beide gevallen zou er ook van
gele-genheidssexualiteit sprake kunnen zijn: "de schat maakt de dief",
en dat terwijl de Kerk nonchalant en hautain in gebreke blijft om afdoende
maatregelen te nemen tegen de ontsporing van hun confrères. Dat is de
achtergrond waardoor dat de kerkelijke sexuele problematiek alleen nog
maar weerzinwekkender is.
Het ligt voor de hand dat de drift
naar bevrediging zich primair richt op de eigen gendervoorkeur, en dat al naar
gelang de slachtoffers worden uitgezocht en worden verleid of verkracht. Zijn sexuele drift kan zich natuurlijk ook
richten op de vrouwen om hem heen. Dat laatste kan ik niet erg vinden als de
vrouw daar mee instemt uiteraard, hetgeen naar ik weet zeker voorkomt. Waar het
nu over gaat is die situatie waarin er sprake is van misleiding en
verkrachting. Dan is er niet slechts
sprake van een ernstige, zelfs misdadige, aberratie, maar ook van een
drama, waarbij alle participanten slachtoffer zijn van de Kerk die de dwaze en
dus laakbare stelling verkondigt, dat het celibaat zin heeft, en vervolgens
zijn mede-werkers aan hun lot overlaat: "ze moeten het verder zelf
uitzoeken". Dat kunnen ze dan “in hun zak steken” en dat in een
samenleving die naar hij zelf zegt bol staat van de sex en van de porno. Geen
supervisie, geen evaluatiegesprekken, wel een tolerant klimaat jegens daders.
Toon mij eens aan wat het celibaat
aan geluk, saamhorigheid en liefde in de kerkgemeenschap heeft opgeleverd
mijnheer Leonard. Ik ben welwillend, maar ik zie geen positieve effecten. Weet
je Léonard, je bent in je slimme redeneren onecht en oneerlijk . We zijn
namelijk allemaal mensen van vlees en bloed, niet alleen product van de rede en
ratio, en we worden allemaal, ook jij, geconfron-teerd met de driftmatige
kanten van ons menszijn. De priester heeft nu eenmaal niet de status van een
eunuch, en velen van hen zijn de blozende nazaten van het boerenbedrijf, Rooms
Katholiek maar ook blakend van gezondheid; een bedrijf waar sex, al is het dan
bij dieren, een normaal dagelijks iets is. Je moet durven toegeven dat ook in
de kerk, op internaten, in kloostergemeenschappen, het leefklimaat een sexuele
pendant heeft, hetgeen destabilisering van het emotionele welzijn van de
blozende nog maar net de pubertijd ontgroeide jongeling, in de hand kan werken.
Zoals het zien van meisjes in de volle glorie van hun jeugd een enorme
aantrekkingskracht heeft op jongens èn op mannen, zo kan de confrontatie met
lichamelijkheid of dat nou onder de douche of in de slaapzaal gebeurt, een
aspecifieke prikkel worden, die, lust oproept. Mutatis mutandis zal wel
hetzelfde gelden voor vrouwen. Bekijk de film “De Magdalena Zusters” en je hebt een aardige indruk van de
wanpraktijken in het klooster, waar “gevallen” meisjes vroeger gedwongen
moesten intreden. Heb je de sexuele aandrang zelf niet ervaren, wellicht omdat
je een te zwak libido hebt, en dat zou kunnen, dan is het vrijwel onmogelijk
je in de sexuele problematiek van de jeugd, ook van de jeugdige
priesterstudent, in te leven. Laat je dan maar eens voorlichten door de
samenleving in plaats van allerlei theoretische lulpraat vol veronder-stellingen
te verkopen. Het gaat niet aan om als dit gebeurt de schuld hiervoor
helemaal bij de celibataire status van de gevallen priester te leggen, maar
evenmin kun je het maken in deze de Kerk van de verantwoordelijkheid voor deze
problematiek te vrijwaren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten