vrijdag 24 februari 2012

Exto: ballotageCie competent?


Hier volgt een  beschouwing over de "Ballotage Commissie" van "Exto", een kunstsite waar vele, ja vele amateur en beroepskunstenaars hun werken publiceren en te koop aanbieden.




Ik mag jullie van Exto echt feliciteren met de nieuwe Lay Out. Werkelijk een lust voor het oog; prachtig zo’n openingspagina met zo’n breed scala aan werken, en inderdaad het geheel is vlot gestroomlijnd en heel plezierig in het gebruik. Vanzelfsprekend willen jullie nu ook inhoudelijk weer eens naar Exto kijken, dus naar het werk van de vele creatievelingen die deze site bevolken. Een gigantisch werk om al de sites door te ploegen en te herbeoordelen op hun originaliteit, creativiteit, kortom artisticiteit. Ik ben er van overtuigd dat jullie daarmee de beste bedoelingen hebben. Onder meer, vermoed ik, wil Exto het geïnteresseerde publiek enige richting geven bij het zoeken van de weg door het woud aan sites. Dat is goed te doen waar het benadering, materiaal en methode betreft. Moeilijker is het waar jullie ook een nivobeoordeling willen geven om op basis daarvan onderscheid te maken tussen professionele kunstenaars en hobbyisten. Hiervoor moet je denk ik toch te werk gaan met een groep mensen die gezien opleiding en ervaring hun sporen verdiend hebben als kunstenaar, maar die bovendien toegerust zijn met de intentie en het vermogen om tot een gewogen oordeel te komen. Nou weten we allemaal dat objectief beoordelen werkelijk niet doenlijk is. We zijn allen behept met onze vooroordelen die stoelen op onze eigen veelal nauwelijks gelouterde persoonlijke inzichten en kunstopvattingen. Destijds is mijn site ook beoordeeld, en de variabiliteit aan meest al niet met woorden onderbouwde meningen was onthutsend. Sommigen waren dermate negatief, dat gezien de hoge waardering door weer anderen te denken geeft over de mentaliteit van de mineurbeoordelaar.  Ook toen heb ik benieuwd gekeken naar wat voor vlees ik met de toen vrijwillige beoordelaars inde kuip had, en verrassenderwijze werd de pijn van de paar negatieve beoordelingen aanzienlijk verzacht door wat ik aan werken aantrof op hun eigen site. Ik vond troost in het zinnetje “hont soit qui mal y pense”, dat stimulerend voor mijn welwillendheid twee kanten uitwerkt, maar alla.

Nu is er voor de nieuwe beoordeling voor het nivo van de kunstenaar warempel een heuse ballotageCie in het leven geroepen, en uiteraard was ik uiterst benieuwd naar de werken van deze kunstenaars. Deze groep moest toch minstens behoren tot het crème van Exto. Ik besloot het lijstje maar langs te gaan.
Inderdaad is het begin zeer belovend met het charmante werk van CvW: vrij naar de natuur, met een romantische eigen, vrije en soepele stijl. Hm, voorbeeldig. En ja, zie je wel dacht ik, er is goed en zorgvuldig gekozen bij het samenstellen van de Cie.
 JB komt ook over als een originele kunstenaar getuige zijn portretten en glaskunst. Mijn tevredenheid zakt pijlsnel onder het nulpunt, aangekomen bij AF met haar bedroevend minimalistische apusschetskes. Ik vraag me echt af of hier wel een serieuze inspanning geleverd is. Een uitvoerige woordenbrij moet kennelijk goed maken wat er evident aan beeldende expressie ontbreekt. Ook de portretten blijven steken in een dilettantistisch tekort aan ruimtelijkheid. De zin van de weergegeven details ontgaat me totaal. Necrothytus klinkt heel snobby, maar ook hier: wat is de zin van zo’n naam, behalve dan dat Google je er vlot uit pikt. Of je met de naamsverbreiding op deze manier blij moet zijn is mij een vraag.
Het ietwat eentonig werk van LO volgt de hype voor de eigenheid van de Masai. Maar daar is op zich niet tegen.
Ik zak verder in bij TW, die getuigt van haar overheerlijk primitieve perceptie en expressie in haar werk. Colette is bijna aandoenlijk in knulligheid. Dit nivo past bij elke sympathieke “doe het zelf” hobbygroep. Hmm.
Gelukkig kom ik nu bij WF, die zonder meer geïnspireerd en krachtig overkomt. Hèhè, nog maar even niet afhaken.
Op naar RE met haar sterk vereenvoudigde weergave in vlakken, waarbij ze naar het me voorkomt niet verder reikt dan wat door een geoefende olieverfschilder gemaakt wordt als onderschildering.
BV komt bij mij sterk over, al heeft hij opvallend veel verhaal en uitleg nodig als ondersteuning van de soms zwakke beeldtaal. Jawel, gelukkig her komt nivo met HP, die in zeer fraaie, gedetailleerde stijl en met uitnemende schilders techniek een bloeiwijze aan creativiteit omhoog laat schieten.
Ik heb het wel gezien. Gemiddeld zal zowat de helft van de Cie-leden als mens en kunstenaar gekwalificeerd om tot een gemotiveerd en rijp oordeel te komen. Misschien dat ik met dit overzicht nog eens verder ga, maar of dat verder nog zinvol is?
De gedachte dat ik dan via ene Agnes Vrrrr ehh moet passeren houdt me tegen.  Die zit overal waar kunst is, maar presteert zelf ge.. ......, ach kijk zelf ook maar.

Ik weet niet wie dit in eerste instantie gaat lezen,en evenmin wat er verder met mijn opmerkingen gebeurt. Ik vond gewoon dat ik het moest doen, en hoop een kritische bijdrage gegeven te hebben die op een of andere wijze het goede doel dient. En ik wens jullie veel moed en succes, en moge Exto zegevieren.
toedeloe


(het beeldhouwwerken in dit stuk is van de hand van de schrijver dezes, en zijn niet "geballoteerd")

Geen opmerkingen:

Een reactie posten