zondag 25 mei 2014

Portretfotografie: journalistieke verantwoordelijkheid

Ik ben met Karen van Herck, de ombudsvrouw van de N-VA in een discussie beland over een foto van Liesbeth Homans in de krant, waarop zij naar mijn mening niet erg flatteus op stond. In deze verkiezingstijd is het van belang dat we onze kopstukken ondersteunen door er zorg voor te dragen dat zij naar hun aard en overeenkomstig hun persoonlijkheid maar zeker niet in een ongunstige momentopname geportretteerd worden.

Ja Karen, ik ben het met je eens, iedereen heeft zijn eigen stijl in overeenstemming met zijn persoonlijkheid. Het staat voor mij buiten kijf dat Liesbet Homans buitengewoon getalenteerd is, een doortastende persoonlijkheid is, en een waardige evenknie van Bart de Wever. Ik vrees dat je mijn mailtje als kritiek op haar als mens hebt geïnterpreteerd. Als dat zo is, dan zou met dat zeer spijten. Evenzeer zou ik het jammer vinden als zij door ongelukkige foto's, waarop zij door de journalist/fotograaf werkelijk niet flatteus te kijk is gezet. Mensen zouden zien van dergelijke weinig flateuze foto's, die haar in feite geweld aan doen, voor haar terug kunnen schrikken en elders hun heil gaan zoeken. Nogmaals onderschat de kracht van een foto niet. Ik weet daar als fotograaf van mee te praten.Ik heb hierover ook al (on)behoorlijk negatieve reacties gehoord van de man/vrouw in de straat. Een mens op verantwoordelijke posities kan eigenlijk alleen maar goed tot zijn/haar recht komen in een videofilm, getuige het TerZake-14 interview met Bart en Liesbeth, wat werkelijk geweldig goed was, en waar zij beiden heel sterk en sympathiek voor de dag zijn gekomen. Met een foto is zwaar te manipuleren, zeker met de moderne apparatuur, waar je beeldje voor beeldje kunt bekijken en er uit kunt nemen wat je maar wilt. 
De gewone man/vrouw heeft al gauw de neiging om zijn /haar appreciatie voor de boodschap  van Homans te vereenzelvigen met haar als mens Homans. Dat moet jij als ombudsvrouw toch zeker ook weten. Het spijt me dat zo'n lelijke" foto in de publiciteit komt. Gezien de persvrijheid is het maar moeilijk om daarin wat bij te sturen. Maar onmogelijk is het niet. We mogen niet vergeten dat  de kopstukken van deze verkiezingen allemaal topmensen zijn, die het verdienen om op hun voordeligst voor het voetlicht gebracht te worden, door het nieuws, maar ook door de eigen partij-achterban, inclusief jij en ik.

ggrreettzz, Kees

Hier is het mailtje waarmee ik naar Karen heb gereageerd:

Karen Van Herck

22:11 (14 uur geleden)
aan mij
Geachte heer Van Dongen,

Bedankt voor uw bericht.

Over kleur en smaak valt niet te twisten, iedereen heeft zo zijn stijl. Het is bovendien niet de uitstraling, maar de competentie van de persoon die moet primeren.

met vriendelijke groeten

Karen Van Herck
Ombudsvrouw

Nieuw-Vlaamse Alliantie
Koningsstraat 47 bus 6
1000 Brussel

T     02/219.49.30
F     02/217.35.10
W   www.n-va.be




Van: Kees van Dongen [mailto:opapake@gmail.com]
Verzonden: woensdag 23 april 2014 10:27
Aan: Karen Van Herck
Onderwerp:

Dag Karen,

Ik ben geschrokken van de foto's van Liesbeth Homans die in de kranten verschenen zijn. Jeminee, wat een sombere, bijna naargeestige uitstraling heeft ze. Nee, als jullie denken dat zij zo de slag om de kiezersgunst zal winnen, dan onderschat je de invloed die deit soort foto's heeft. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten